Vikten av att äta rätt

Människor som vill gå ner i vikt eller helt enkelt må bättre, kommer att troligen finna denna information användbar för att bättre kunna planera sina måltider.

Genom att följa det rekommenderade antalet måltider, från de fem matgrupperna och undvika mindre bra livsmedel kommer det att leda till en gradvis bättre och mer hälsosam viktminskning samt mående för de flesta. Vissa människor, särskilt yngre män och personer som är högre än genomsnittet eller mer aktiva, kan dock behöva ytterligare måltider av de fem matgrupperna.

Du kan också kontrollera genom att ta fråget ”Äter du för hälsa?” I broschyrens sammanfattning av kostriktlinjer.

Äta regelbundet

Det är viktigt för viktkontroll och särskilt viktminskning att känna igen och agera på den feedback som kroppen ger dig om när och hur mycket du behöver äta. Men det är också viktigt att sträva efter ett regelbundet ätmönster för måltider eller måltider och mellanmål.

Ett planerat ätningsmönster inkluderar mer sannolikt det rekommenderade antalet serveringar från de fem matgrupperna. Ett spontant, ostrukturerat ätningsmönster är mer benägna att inkludera för många diskretionära livsmedel, vilket innebär för mycket mättat fett, tillsatt socker, tillsatt salt och kilojoules på bekostnad av fiber och viktiga näringsämnen.

Hoppa inte över frukosten?

Fruktskeppare är mer benägna att frestas av oplanerade diskretionära val under morgonen och stora serverar vid nästa måltid eller mellanmål. Tänk bara på hur smaskiga de stora bakade muffinsna ser på morgonte om du har missat frukosten!

Människor som regelbundet äter en frukost baserad på fullkornsprodukter eller bröd, mjölk eller yoghurt med låg fetthalt och kanske frukt eller grönsaker är mycket mer benägna att äta bra och gå ner i vikt än de som hoppar över frukost.

Ät med andra människor inte TV

Vi vet också att människor som äter med andra och äter vid matbordet är mer benägna att äta regelbundet och äter bra än de som äter ensamma eller framför TV: n. Måltider med andra tenderar att inkludera fler livsmedel från de fem livsmedelsgrupperna. Till exempel rapporterar människor ofta att de inte bryr sig om att laga grönsaker bara för sig själva.

TV-tittning är förknippad med att äta mer diskretionära val som take-away eller bekvämlighet mat och färre mat från de fem livsmedel. Det gör det också mycket svårare att känna igen och svara på vår kropps signaler om hunger och mättnad.

Bra måltidsplanering och göra hälsosamma val kan ibland vara svårt, men några användbara tips kan göra det enklare.
Bild av en familj som äter för att illustrera att äta med andra människor inte framför TV: n.

Categories Mat